Een goede psychologische vragenlijst is betrouwbaar en valide. Intodrives biedt een dergelijke test op het gebied van drijfveren.

Wil de juiste vragenlijst opstaan?

De Intodrives vragenlijst

Een vragenlijst kan een goed instrument zijn om psychologische kenmerken zoals drijfveren in beeld te brengen. Voorwaarde is dat de vragenlijst of test degelijk en betrouwbaar is. Dit kan alleen maar als de juiste vragen gesteld worden en er systeem aangebracht is in de manier van antwoorden.

De juiste vragen stellen

Om maar met het eerste te beginnen, wat is de juiste vraag? Dat is minder eenvoudig dan je zou denken. Een goede vraag is een vraag die ondubbelzinnig is, een vraag dus die maar op één manier uit te leggen valt. De vraag ‘Wat vind je lekkerder? Een appel of een peer?’ is ondubbelzinnig, terwijl de vraag ‘Houd je van appels en peren?’ dubbelzinnig is. Je kunt namelijk wel van appels houden maar niet van peren, of andersom. Zo zijn er meer dingen. Moeilijke woorden bijvoorbeeld, of spreekwoorden en gezegdes horen niet thuis in een goede vragenlijst. Ook dubbele ontkenningen of woorden als altijd of nooit, zijn taboe. Een goede meting begint dus bij een goede vraag.

Als je een goede vraag hebt geformuleerd, kom je bij de volgende uitdaging. Hoe breng je systeem aan in je antwoorden, hoe zorg je ervoor dat er een soort van ‘meeteenheid’ is? Hiervoor zijn bijvoorbeeld onderstaande twee manieren.

Ipsatieve vragen

De eerste methode, de ipsatieve variant, geeft een rangorde van kenmerken binnen één persoon. Je zet je eigen kenmerken of voorkeuren op volgorde. Bij een beroepskeuzetest bijvoorbeeld. Hierbij is het alleen belangrijk wat voor beroep bij jou zou passen en is het totaal onbelangrijk wat de gemiddelde Nederlander voor beroep zou willen. Een ipsatieve vraag uit een vragenlijst zou kunnen zijn: ‘Wat doe je liever? De buitendeur schilderen of een boek lezen?’ Twee mogelijkheden, jouw keuze! Bij een ipsatieve vragenlijst word je gedwongen een keuze te maken tussen twee, en heel soms drie stellingen. Deze vragenlijsten zijn statistisch te onderzoeken en dus te controleren op kwaliteit. Een heel ander verhaal wordt het als het gaat om meer dan 3 stellingen zoals in het volgende voorbeeld: ‘Naar welk land gaat u het liefste op vakantie? Frankrijk, Oostenrijk, Italië, Spanje, België of Duitsland?’ en je dan één antwoord moet kiezen. Of nog erger, als deelnemers een vast aantal punten mogen verdelen over de antwoorden. Op deze manier word je gedwongen een keuze te maken, want het is immers niet mogelijk elk antwoord het maximale aantal punten te geven. Dit soort vragenlijsten zijn nauwelijks serieus te nemen, want je kunt ze niet onderzoeken op kwaliteit.

Normatieve vragen

Bij de tweede methode, de normatieve variant, wordt je score bekeken ten opzichte van een normgroep. Je werkt met de alom bekende vijfpuntenschaal die meneer Rensis Likert ooit ontwikkeld heeft. Van volledig mee eens tot volledig mee oneens in meerdere stappen. Elke vraag krijgt een eigen waardering. Op de vraag ‘Ik vind appels lekker’ antwoord je bijvoorbeeld volledig mee eens en op de vraag ‘Ik vind peren lekker’, mee eens. Hier word je niet gedwongen een keuze te maken tussen appels en peren. Je vindt ze alle twee lekker, maar appels net iets lekkerder. Als je op die manier een aantal vragen hebt beantwoord en een grote groep andere personen ook, kan je berekenen wat jouw score is ten opzichte van die andere mensen. Jij vindt bijvoorbeeld een appel lekkerder dan de gemiddelde Nederlander. Je hebt dus een ‘maat’ gemaakt voor het lekker vinden van appels. Een vragenlijst die de normatieve variant gebruikt, kan eenvoudig statistisch worden onderzocht. Hiermee kan onder andere de betrouwbaarheid worden bepaald.

Bij ontwikkeling van de vragen van de Intodrives drijfverenscan is uitgebreid aandacht besteed aan het stellen van de juiste vragen, om zo een betrouwbaar instrument te ontwikkelen. In de Intodrives drijfverenscan worden normatieve vragen gesteld.

Theorie

De drijfverenscan van Intodrives is gebaseerd op de theorie van de Amerikaanse psycholoog Clare Graves. Hij onderscheidde diverse drijfveren en omschreef hun samenhang. Met de drijfverentest ...

Lees meer >

Meer informatie

Graag geven we u meer inzicht in hoe u de scan kunt inzetten bij uw werk als coach, psycholoog, hr-adviseur, mediator of trainer.  Vraag hier meer informatie aan of neem contact met ons op.

Lees meer >

Ervaringen van klanten

Over deep democracy en drijfveren

In het prachtige Leeuwarden spreken we met Sandra Buith, eigenaar van Buithenkans. Op haar kantoor aan de Emmakade voert zij individuele coachgesprekken. Ook is zij regelmatig ...

Lees meer >

Op zoek naar de twinkel

Annet de Ruiter, eigenaar van Watwiliknou.nl, heeft een neus voor goede lunchrooms. We spreken elkaar bij Grandcafé Z in het historische stadscentrum van Leeuwarden. Hier ...

Lees meer >
Archief >