Waarom Intodrives

Met Intodrives beschik je als professional over een gebruiksvriendelijk testinstrument van hoge kwaliteit. Praktisch en veelzijdig toepasbaar. Waar we voor staan, lees je hieronder.

Kwaliteit

De Intodrives drijfverenscan is ontwikkeld door psychologen en onderzocht op betrouwbaarheid en validiteit. De uitkomsten worden afgezet tegen een Nederlandse normgroep. Of iets veel of weinig is, kun je alleen maar zeggen als je weet in relatie tot wat. Door het gebruik van een normgroep wordt de mate waarin iemand wordt gedreven door bepaalde drijfveren in het juiste perspectief geplaatst. Ook kunnen hierdoor teamprofielen worden opgesteld. Voor een betrouwbare uitkomst is het belangrijk dat deelnemers de vragen goed begrijpen. Er wordt dan ook eenvoudige taal gebruikt en de vragenlijst is makkelijk in te vullen. Intodrives mag alleen worden ingezet door professionals die hiervoor zijn opgeleid, zodat de adviseur de uitkomsten goed kan interpreteren en toelichten.

Toegankelijk

De opleiding die professionals doorlopen is zeer betaalbaar en ook qua tijdsinvestering goed te overzien. Met behulp van onze onlinetool en enkele livecasussen, is dit een zeer complete training. In de training leer je hoe je de testresultaten leest en nabespreekt met de kandidaat, om zo alles uit de scan te halen wat erin zit. Je leert hoe je de uitkomsten kunt verbinden met de vraag of situatie van de kandidaat, zodat de scan veel inzicht oplevert en de uitkomsten heel concreet en toepasbaar zijn. Wanneer je de training succesvol hebt afgerond, ben je gecertificeerd om Intodrives in te zetten. We werken niet met abonnementen of minimum afnames. Na je certificering koop je de drijfverenscan gewoon per stuk wanneer je deze nodig hebt. En wil je even sparren of overleggen? Ook na het doorlopen van de e-learning ondersteunen we je graag en kun je bij ons terecht met al je vragen.

NOBCO

Aan onze opleiding zijn zes permanente educatie-uren toegekend door de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO). Interesse om deze pe-punten te behalen? Neem dan contact met ons op.

Breed inzetbaar

De Intodrives drijfverenscan is geschikt voor kandidaten met uiteenlopende werk- en denkniveaus, van MBO-3 tot WO, en voor uiteenlopende functies van uitvoerend tot leidinggevend en adviserend. Je kunt Intodrives ook bij teams en organisatievraagstukken succesvol inzetten. Hierbij kun je denken aan collega’s van een afdeling, maar ook aan managementteams, ondernemingsraden en besturen. De drijfverenscan is beschikbaar in het Nederlands en Engels en geschikt voor mensen met kleurenblindheid.

Meer weten over wat Intodrives jouw kandidaten kan opleveren? Laat het ons hier weten en we nemen contact met je op.

Artikel in vakblad De Psycholoog (NIP)

Artikel in DE PSYCHOLOOG (NIP)/ Geertje Kindermans interviewde Gwendolyn van Kuijen, arbeids- en organisatiepsycholoog en ontwikkelaar en eigenaar van Intodrives.

‘Als loopbaanadviseur heb ik kennis gemaakt met persoonlijkheidsvragenlijsten en cognitieve tests en drijfverenscans. Op een dag zei een kandidaat tegen mij over zo’n scan die hij thuis had gemaakt: “Ik heb er het woordenboek maar bij gepakt.” Hij was zich er niet van bewust dat dat een probleem was, maar bij mij ging er een belletje rinkelen. Dat je bij zo’n instrument een woordenboek nodig hebt… dat is niet de bedoeling, dan werkt het niet.

Ik ben erin gedoken, ik heb gekeken naar alle instrumenten die er op de markt zijn en hoe die zijn onderzocht. Ik ontdekte dat er een groot verschil is tussen de persoonlijkheidsvragenlijsten en cognitieve tests aan de ene kant, en de drijfverenscans aan de andere kant. De eerste twee zijn doorgaans goed onderzocht en mooi onderbouwd met validiteit en betrouwbaarheid. Bij de drijfverenscans was dat veel minder het geval.

Ik praatte erover met mijn man, die als nuchtere buitenstaander goed kan meedenken. Opeens zei hij: “Waarom ontwikkelen we zelf geen drijfverenscan?” Ik ben het idee verder gaan onderzoeken en werd steeds enthousiaster. Dat zouden we zelf beter kunnen.
Daar komt bij dat ik het een heel leuk idee vond om samen met hem iets op te zetten. In het verleden hebben we al eens samengewerkt aan een project, maar dat werd uiteindelijk geen succes. Onze professionele samenwerking smaakte echter naar meer.

We ontwikkelden Intodrives en om deze drijfverenscan te onderzoeken, haalden we er een statisticus bij. De eerste versie bleek onvoldoende betrouwbaar en valide. Op zich is dat niet zo onlogisch voor een eerste ronde, maar toch was het even slikken. We hebben de vragenlijst doorgenomen en samen met de statisticus gekeken welke vragen onvoldoende bijdroegen aan het eindresultaat. Eerst moesten we proberen te begrijpen waarom ze eruit vielen en daarna moesten we betere vragen opstellen die hetzelfde construct zouden meten.

Daarop hebben we een tweede onderzoek laten doen en toen waren de validiteit en betrouwbaarheid psychometrisch wel in orde. Dat was een mooi moment! Hier hadden we vanaf 2013 meer dan twee jaar lang naartoe gewerkt, allemaal achter de schermen. Nu konden we ermee naar buiten en gingen we de markt op. Vanaf dat moment is het echt begonnen!’