Loopbaancoach Mariska Hidding vertelt over talenten en kwaliteiten en haar ervaring met de Intodrives drijfverenscan.

Klantervaring: Talenten, drijfveren en ME-factor

Met behulp van persoonlijke gesprekken, haar nieuwe werkboek en de Intodrives drijfverenscan haalt loopbaancoach Mariska Hidding van ME-factor het unieke in mensen naar boven. In de regio Den Haag, Leiden en Rotterdam begeleidt zij veelal particuliere deelnemers met loopbaan-en coachvragen. Intodrives sprak met haar over talenten, schijnwerpers en haar ervaring met de Intodrives drijfverenscan.

Schijnwerpers

De naam van haar bedrijf, ME-factor, zegt het eigenlijk al: het gaat om je innerlijke kracht, wat zit er in jou. En die vervolgens laten zien. Mariska vertelt: ‘Mensen krijgen tijdens een traject meer inzicht in zichzelf. Bij dingen die ze zelf altijd als heel normaal hebben beschouwd, beseffen ze nu dat ze die ook mogen zien als iets bijzonders. Dat wat voor hen heel normaal is, gaan we in de spotlights zetten. Iedereen heeft zijn zwakke kanten en mensen zijn zo gewend zich te richten op wat ze niet kunnen. Als iemand er echt last van heeft gaan we er mee aan de slag, maar anders hup, naar de positieve kanten. Dat wat mensen goed kunnen, bouwen we uit, daar zetten we de schijnwerpers op en dan zie je mensen echt groeien.’

De basis

We vroegen aan Mariska bij wat voor soort trajecten ze de Intodrives drijfverenscan inzet. Mariska: ‘Ik ben een enorme voorstander van het gebruik van de drijfverenscan omdat ik vind dat het zo’n enorme mooie basis is om vanuit verder te werken. Welke vraag je eigenlijk ook hebt in je loopbaan. Ik denk dat het een versneller is in gesprekken. Anders heb ik een paar gesprekken nodig om op hetzelfde punt te komen als bij de inzet van één drijfverenscan. Iemand die ik heb gecoacht voelde zich niet helemaal thuis na een reorganisatie, maar ze kon er niet precies de vinger opleggen waarom niet. Toen heeft ze de Intodrives drijfverenscan gemaakt. Ik wist haar vraag en haar twijfel. Toen ik de uitkomst van haar drijfverenscan bekeek, zag ik al dat de omgeving waarin zij zat, niet goed bij haar paste. Toen ik met haar het persoonlijke profiel had besproken, trok zij zelf de conclusie waarom zij niet op haar plek zat. Het was zo mooi dat zij dit door de drijfverenscan zelf ontdekte. En ik hoefde er haar geen enkel zetje voor te geven. En dat is dus echt heel gaaf. Daar heeft zij een paar jaar mee geworsteld.’

Zelf aan het stuur

Mariska is, naast energiek en betrokken, heel praktisch en concreet. Mariska: ‘De vragenlijst zelf is heel prettig om te maken. En ook voor mbo-ers heel goed te begrijpen. Mensen op hbo- en wo-niveau hebben al vaker testen gedaan. Voor mbo-ers is het nieuw en dan vind ik het belangrijk dat ze niet al afschrikken bij de vragen. De rapportage van de drijfverenscan leest heel makkelijk voor mij als coach, maar wat ik nog belangrijker vind, voor de deelnemer. Wij gaan hem bespreken en als zo’n scan dan in de la beland en je hem over 1, 3 of 10 jaar terugvindt, begrijp je hem nog.’ Na het bespreken van de uitkomsten, zet ze kandidaten aan de slag met het werkboek ‘Zelf aan het stuur’ dat door haar zelf is ontwikkeld. Het werkboek bevat korte en krachtige oefeningen waarmee de deelnemer aan het werk gaat. Bij een aantal daarvan maakt de deelnemer de koppeling met de uitkomsten van de drijfverentest. Mariska: ‘In het werkboek gaat de deelnemer ook kijken in welke werkomgeving hij aan de slag wil. Dan komen daar de uitkomsten van de drijfverenscan weer in terug. Ook bij talenten en belemmeringen kunnen mensen terugkijken naar de uitkomsten.’

Talenten

De eigen drijfveer van Mariska is om het beste uit mensen te halen én dat mensen dit kunnen uitdragen. Mariska: ‘Iedereen heeft talenten, maar het wordt niet altijd gezien, door de medewerker zelf niet maar ook niet door de omgeving of leidinggevende. Mensen zitten te zwoegen en dan wordt een ander alweer gevraagd voor een leuk project. Mensen gaan dan harder werken, maar daar zit het niet in. Mensen mogen beseffen dat ze ergens goed in zijn én dat uitdragen in de organisatie. Het laten zien van talenten maakt ze van meer toegevoegde waarde in de organisatie, omdat in een grote organisatie het niet altijd zichtbaar is wat iemands talenten zijn. Mensen zijn heel bescheiden en het is mooi om hun talenten naar boven te halen. Hierdoor zie je mensen groeien. Dat is echt geweldig.’

ME-factor

De doelgroep van Mariska? Mensen met een loopbaanvraag, personen die voorheen van de ene baan in de andere zijn gerold en nu een bewuste loopbaanstap willen maken en mensen die door een reorganisatie op zoek moeten naar een nieuwe baan. Oprechte aandacht voor de deelnemer vindt Mariska van grote waarde. Mariska: ‘Ik ga samen met de deelnemer aan de slag. Ik stel vragen, confronteer en analyseer. Het echte werk doet de deelnemer zelf, maar ik sta er wel heel dicht tegenaan. Het is echt heel gaaf om de talenten uit mensen zichtbaar te maken, dat ze het zelf zien en er zelf trots op worden. Het type niet lullen maar poetsen past heel erg bij mij. Afgelopen week had ik iemand die stroopte zijn mouwen op toen hij binnen kwam en zei ‘we gaan dit en dat doen vandaag’. Hij had er nog meer vaart in dan ik en daar hou ik wel van, van dat tempo. Het kost allemaal tijd, het denkproces, maar door het werkboek zie je welke stappen je gaat maken.’

Met haar praktische daadkracht ondersteunt ze graag mensen die het lef hebben om aan de slag te gaan met een loopbaantraject. Wil je meer weten over Mariska en ME-factor, kijk dan op haar website.

Intodrives drijfverenscan

Benieuwd wat de Intodrives drijfverenscan voor uw kandidaten kan betekenen? Neem hier contact met ons op.

Theorie

De Intodrives drijfverenscan is gebaseerd op de theorie van de Amerikaanse psycholoog Clare Graves. De drijfveren die hij onderscheidde, worden weergegeven door middel van kleuren. Met de drijfverentest ...

Lees meer >

Meer informatie

Wil je als coach, psycholoog, hr-adviseur, mediator of trainer meer weten over wat Intodrives voor individuele kandidaten of bij teamtrainingen kan opleveren? Neem dan hier contact op met…

Lees meer >

Meer interviews

Klantervaring: De ervaring van Move to Improve

Vanuit locaties in Eindhoven en Someren begeleidt Joke Lenaerts met haar bedrijf Move to Improve al meer dan 15 jaar mensen met een loopbaanvraag. Mensen vanuit de wijde ...

Lees meer >

Klantervaring: In gesprek met De Teamontwikkelaars

Ellen Selderijk en Fons Musson van De Teamontwikkelaars houden zich al 15 jaar bezig met duurzame inzetbaarheid. Met hun nieuwe programma Motivatie x Veerkracht worden de ...

Lees meer >
Archief >