Specialiseer jezelf als coach op gebied van drijfveren, met een drijfverentest

Meer coach opdrachten in 2016?

Tip voor meer coach opdrachten

Tussen de regels door lees ik dat sommige coaches moeite hebben met het creëren van voldoende omzet. Iets wat mij verbaast. Zeker als je bedenkt dat we het hier over vakmensen hebben. Mensen die hun sporen allang verdiend hebben in het vak wat ze beoefenen. Want even serieus, je gaat toch niet voor jezelf beginnen als je niet goed bent in je vak? In mijn zoektocht naar nieuwe en moderne manieren van zaken doen, kom ik met enige regelmaat tips tegen, ver weggestopt in blogs die ik lees, luister en kijk. Relevante en goede tips. Misschien kun je er wat mee en creëer je meer coach opdrachten

Vereenvoudig! Niet méér, maar minder!

In het Duitse tv programma Rosin’s restaurant helpt de sterren kok Frank Rosin slecht draaiende restaurants er weer bovenop. Eén van de standaard dingen die misgaat, is de veel te uitgebreide ‘Speisekarte’ die in de loop van de tijd op de volgende manier is ontstaan.
De eigenaar van een pizzeria merkt een teruggang in omzet. Als hij s ’avonds in bed ligt te piekeren over zijn problemen herinnert hij zich plotseling de klant die vorige week vroeg om ossenhaas met pepersaus. Die had hij ‘nee’ moeten verkopen, want die stond natuurlijk niet op zijn kaart. Half wakker, half dromend ziet hij zichzelf zijn nieuwe gerecht 100 keer per week klaar maken en de omzet tot ongekende hoogte stijgen.
Vol energie staat hij de volgende ochtend in alle vroegte in de keuken zijn eerste ossenhaas te bakken. Als zijn vrouw de met ongewone geuren gevulde keuken binnenkomt, krijgt ze ossenhaas met pepersaus als ontbijt voorgeschoteld. Als haar man vraagt wat ze er van vindt, beoordeelt ze niet de smaak van het gerecht, niet het verkeerde tijdstip waarop het geserveerd wordt of het idee om de kaart uit te breiden. Nee, ze voelt de liefde voor haar hard werkende man en zegt ze: ‘lekker schat!’ waarmee het besluit om het gerecht op de kaart te zetten, genomen is. Binnen enkele weken volgen de vegetarische kipsaté en de shoarmaschotel, samen met nog een tiental andere foute keuzes en van omzetstijging is niets te merken.

Dan komt Frank Rosin in actie. Franks oplossing is simpel. Vereenvoudiging en specialisatie. We vereenvoudigen de kaart en specialiseren ons ergens in. We gaan het beste schnitzelrestaurant worden van Ober- en Unterammergau! Wil je pizza? Dan moet je niet bij ons zijn. Maar wil je schnitzel? Kom naar ons. Wij zijn de beste! Het sleutelwoord is dus kiezen.

Kiezen!

Ook in een wereld met een overvloed aan coaches is specialisatie, en dus kiezen, dé oplossing. Door jezelf duidelijker te profileren, trek je sneller klanten aan en krijg je meer coach opdrachten. Ga op zoek naar wat je het leukst vindt binnen je coachpraktijk en word daar de beste in. ‘Dé tweede spoor specialist’ is duidelijker dan het algemene ‘work en life coach’. Als je alles weet van alles word je al snel ongeloofwaardig, maar als je alles weet van één onderwerp en dus specialist bent, eindig je bij Oprah Winfrey of in Nederland bij DWDD. Ook voor de mensen die geen tv-ambitie hebben is er heel goed nieuws. Specialisme zorgt voor meer klanten, klanten gaan minder met je in discussie over jouw vakgebied en klanten zijn bereid meer te betalen voor jouw dienst. Jij bent immers de expert. Waarin zou jij je willen specialiseren?

Om uit te vinden of de Intodrives drijfverenscan past in jouw eigen specialisme denken we graag met je mee. Je kunt ons bereiken op 040-3041361 of info@intodrives.nl.

Theorie

De drijfverenscan van Intodrives is gebaseerd op de theorie van de Amerikaanse psycholoog Clare Graves. Hij onderscheidde diverse drijfveren en omschreef hun samenhang. Met de drijfverentest ...

Lees meer >

Meer informatie

Graag geven we u meer inzicht in hoe u de scan kunt inzetten bij uw werk als coach, psycholoog, hr-adviseur, mediator of trainer.  Vraag hier meer informatie aan of neem contact met ons op.

Lees meer >

Ervaringen van klanten

Over deep democracy en drijfveren

In het prachtige Leeuwarden spreken we met Sandra Buith, eigenaar van Buithenkans. Op haar kantoor aan de Emmakade voert zij individuele coachgesprekken. Ook is zij regelmatig ...

Lees meer >

Op zoek naar de twinkel

Annet de Ruiter, eigenaar van Watwiliknou.nl, heeft een neus voor goede lunchrooms. We spreken elkaar bij Grandcafé Z in het historische stadscentrum van Leeuwarden. Hier ...

Lees meer >
Archief >