Klantgerichtheid, drijfveren, test, ervaring

Een belangrijke les in klantgerichtheid

Klantgerichtheid: waar leer je dat?

Als je bezig bent met het bouwen van een bedrijf, dan is het niet verkeerd om goed te kijken naar succesvolle bedrijven als het gaat om klantgerichtheid. Wat doen anderen als het bijvoorbeeld gaat om kantgericht denken of service? Dus ik kijk, analyseer en leer. Eigenlijk zocht ik een voorbeeld, een bedrijf waaraan we ons kunnen spiegelen. Maar aan welk bedrijf?

Toen onze telecom aanbieder alles snel en goed regelde, vond ik dat bijzonder terwijl dat eigenlijk heel normaal is. Toen onze mobiliteitspartner, onze garage dus, een storing in de auto op een slimme in plaats van op een dure manier oploste, waren we heel blij. Maar ons eraan spiegelen? Nou, nee! We zochten eigenlijk naar iets bijzonders. Iets waar we nog jaren over konden praten.

Toen gebeurde het! Zaterdagochtend, de Herenschoenenwinkel op de Nieuwe Emma-singel in Eindhoven. Een heel prettige, ter zake kundige dame hielp me aan een paar mooie schoenen. Goed! Maar ze ging verder! “Wist je dat je een gratis riem krijgt bij elk paar schoenen?” “Nee!” antwoordde ik verrast. Maar ook hier bleef het niet bij. Een riem in de juiste kleur cadeau doen bij een paar schoenen, dat is service, dan heb je het begrepen. Heel goed. Maar zoals ik al zei, ze deed nóg een stapje extra. Kunt u de riem even omdoen? Dan maak ik hem precies op maat! Als je zo met je klanten omgaat, ben je geweldig!
De naam van de verkoopster ken ik helaas niet. Toch zou ik haar willen bedanken voor deze les in klantgerichtheid. Ik had onze spiegel gevonden. Schoenen gekocht? Nee! Het team van Intodrives drijfverenscan heeft voor een slordige 200 euro zaterdag een workshop klantvriendelijkheid gevolgd en na afloop kreeg ik een mooi paar schoenen en niet te vergeten een op maat gemaakte riem cadeau!

Theorie

De drijfverenscan van Intodrives is gebaseerd op de theorie van de Amerikaanse psycholoog Clare Graves. Hij onderscheidde diverse drijfveren en omschreef hun samenhang. Met de drijfverentest ...

Lees meer >

Meer informatie

Graag geven we u meer inzicht in hoe u de scan kunt inzetten bij uw werk als coach, psycholoog, hr-adviseur, mediator of trainer.  Vraag hier meer informatie aan of neem contact met ons op.

Lees meer >

Ervaringen van klanten

Over deep democracy en drijfveren

In het prachtige Leeuwarden spreken we met Sandra Buith, eigenaar van Buithenkans. Op haar kantoor aan de Emmakade voert zij individuele coachgesprekken. Ook is zij regelmatig ...

Lees meer >

Op zoek naar de twinkel

Annet de Ruiter, eigenaar van Watwiliknou.nl, heeft een neus voor goede lunchrooms. We spreken elkaar bij Grandcafé Z in het historische stadscentrum van Leeuwarden. Hier ...

Lees meer >
Archief >